Don’t go looking for a blofeld calibration routine to fix the pitchbend wheel.

Waldorf Blofeld Keyboard white, view on the pitchbend wheel

One day, my trusty Blofeld started drifting out of tune – pretty unusual behaviour for a digital synth. Even if it was in tune first, the drifting started as soon as I touched the pitchbend wheel, so I suspected that this was the culprit.

Blofeld wheelbox

Opening the Blofeld (all 18 screws on the bottom – remember?), removing the wheelbox, and measuring the pitchbend pot confirmed that the potentiometer was indeed damaged – while an end-to-end-measurement showed 9k, the end-to-mid-resistance could be virtually anywhere, screaming „Mechanical Damage!“ to me.

The potentiometer is 10k lin with a knurled 6.3mm shaft and an M10x0.75 mount. Waldorf seems to have used a Piher T-21Y type (datasheet). As I did not find something fitting in my parts boxes, I took it apart, cleaned it, adjusted the pickup spring, applied a bit of contact grease, refitted the pot and closed the Blofeld

And now for the good part…

Although I measured that the wheel now zeroed around the pot’s 5kOhm mark, it had most definitely shifted slightly, so I started looking for the calibration routine. There has to be a calibration routine, right?

But the good Blofeld seems to calibrate on power-up and on the first usage of the wheel – no calibration routine for the wheels needed. Phew!

Waldorf Blofeld Keyboard white, view on the pitchbend wheel

Important note: Be careful to ensure that the Molex connector for the wheelbox sits correctly – when I pulled the plug, the plastic holder for the pins got pulled towards the edge of the PCB so when I reattached the plug, it did not sit correctly. Rule of thumb: If the plastic of the connector is visible from the top, you might want to push it back under the PCB.

Ich teste immer noch den neuen Shop, und ich habe gerade ein Plugin entdeckt, dass Shop und Blog in Deutsch und Englisch anzeigen kann.

crash test dummies giving each other a thumbs-up

Ei Karl, mei Drobbe.

Ich bin endlich an dem Punkt angekommen, wo meine Trägheit geringer ist als der Nerv-Faktor, wenn man alles von Hand machen muss, also den Shop wie eine Maschine betreiben, ohne eine zu sein.

Und dann ist es ja auch so, dass die vielen Interessenten an Bobs Firmware eine professionelle, rechtssichere Abwicklung ihrer Anfragen erwarten können.

So kommt’s, dass dieses kleine Blog jetzt die kommerzielle Version des WPShopGermany-Plugins installiert hat. Die Informationen auf der Seite des Betreibers sind zwar ein wenig uneindeutig und – ah, multipel versioniert – aber bis jetzt sieht’s einigermaßen okay aus.

A German shop – for English speakers?

WPShopGermany ist zwar von einer (hoffe ich) beeindruckenden technischen und juristischen Solidität, was Mehrsprachigkeit angeht, sieht es aber (scheinbar) mau aus. Die Macher empfehlen das kommerzielle WPML plugin – noch einmal 79 Dollar?!? Was um so ärgerlicher ist, als die Sprachdateien für US-Englisch schon mitinstalliert sind – wp-content/plugins/wpshopgermany-free/lang/.

Ve vill finally get se hang of your humour, was!

Zum Glück geht’s auch ohne WPML, mit einer neu entwickelten kostenlosen Alternative. WP Multilang sorgt gleich nach Installation für die Zweisprachigkeit des Shops – allerdings ist das mit der Mehrsprachigkeit so eine Sache. Für jedes Dokument, also jede Seite, jeden Post, wird eine Schattenkopie angelegt, die man dann von Hand übersetzen soll – und das habe ich einfach noch nicht überall getan.

To err is human. To blunder spectacularly is untergeeky.

Ich sage mir ja immer, das sei eben so, wenn man eher stolpert und stümpert als konzipiert, aber Fakt ist: ich neige zu Patzern und dazu, Dinge zu übersehen. Wenn der geneigten Leserin, dem geneigten Leser also ein solcher auffällt, ein Versäumnis ins Auge sticht, eine Fehlfunktion – wäre sie so freundlich, mir eine kurze Nachricht…? Danke!

[:en]

Your Message

Let me know what's up. And how to get back to you.

[:de]

Worum geht's? Und wie kann ich mich zurückmelden?

[:]


Midifying Jenny, Step 1: Replacing the old keyboard chip with a Teensy

This is the first post in a series of small projects for retrofitting my JEN SX-1000 monosynth with a simple and cheap MIDI interface controller. Read about the basic idea here. Today, I am designing and building the micro-controller brain of the Jenny retrofit – if you are capable of basic soldering, it should not take you more than two hours and a couple of very common electronic parts.

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Jenny and friends in action

Vanity post: This is what a session with the JEN sounds and looks like, mainly playing it as a bass synth. Look out for the freshly integrated phaser from 20:05 onwards. Other electronic sounds are from my Blofeld, a Ferrofish organ and Synthstrom Audio Deluge beatbox, a Meris Enzo guitar synth, an occasional Octatrack sample, and Eberhard’s guitar.

The glorious monkey art was conceived and painted by my friend Gerald, who – apart from playing organs and the Deluge – edited the video as well.

The chip shop is down…

…as I am installing proper shop software after all. Safer and faster for you, easier for me.

Might take a couple of days though until the webshop plugin is running and properly translated.

If you are about to lose patience, or would like to contact me about any issue or question, please use the contact form. (Yes, I DO know that it stubbornly mistakes some people for spammers but please stick with me; there is also a mail address on that site.)

Jenny getting her very own phaser…

…and my sweet Lord, does it make her shine!

Nothing fancy here. After inserting the booster/overdrive in between VCO and filter section, I took another of those lovely Musikding.de kits for a phaser, built it, drilled some holes into Jenny’s housing and fitted it.

I have been using Jenny as a bass synth recently, and I am quite impressed by the quantities of life and fun this old machine is adding to the mix. She doesn’t do that much in terms of tonal range, but what she does, she does well.

Drilling holes in Jenny’s front

I rediscovered an old trick when drilling metal: use a bit of alcohol, not on the person drilling, but on the surface you want to drill. And don’t go too fast.

A Pre-Filter Booster Stage for Jenny

Giving my JEN SX-1000 a bit of additional low growl by adding a pre-filter overdrive.

A nice little addition: Insert a booster circuit kit where the coupling capacitor between oscillator and the filter used to be. Come on, you’ll have to take out that damn capacitor anyway. And it sounds really nice, punching through the mix (samples below) – especially in combination with the sub-oscillator mod.

I do admit that you might think that this is a superfluous mod. After all, when you drive this circuit – any circuit – into overdrive and into clipping, the resulting wave form will, gradually, start to resemble a square wave.

But I could do it, so I did it. And I like it. So let’s get started.

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Ich habe mit einem Uhrmacherschraubenzieher und Stocherei 340 Euro an Apple gespart

War unvorsichtig von mir, das iPad auf einer Platte abzulegen, auf der auch das Launchpad und ein Keyboard standen – beim Musikmachen muss man auf diesen Geräten nun einmal herumhämmern. Unmerklich setzte sich das iPad in Bewegung, und – klatsch.

Die gute Nachricht: Das Display hat überlebt. Auch das Gehäuse war nur wenig vermackt – das angeschlossene USB-Kabel zum Hub hatte den Sturz gedämpft. Und die Kamera hatte sowieso schon länger nicht mehr fokussiert. Dass es auch eine schlechte Nachricht gab, wurde mir erst zuhause klar, als ich das Ladekabel einstöpseln wollte und scheiterte: Der Lightning-nach-USB-Adapter, an dem das iPad hing, war in der iPad-Buchse abgerissen.

Na gut: da, wie gesagt, die Kamera ohnehin eine Macke hatte, habe ich einen Termin bei den Apple-Reparaturleuten vereinbart, im Apple-Sprech: an der Genius Bar. Den üblichen Zirkus mitgemacht: dumm rumgestanden, wieder weggeschickt worden, angestellt, nach 15 Minuten festgestellt, dass der Termin nicht stimmte, netterweise einen neuen bekommen, weggegangen, wiedergekommen, gewartet. Es ging ja nur um eine kurze Begutachtung.

Nach etwas Wartezeit kommt eine Endzwanzigerin auf mich zu. Sie duzt mich penetrant. Sie schaut sich das iPad nicht wirklich an – nimmt nur die Macken und Kratzer in ihr Protokoll auf. Das müsse wohl ausgetauscht werden, ich müsse nur noch unterschreiben.

Auf dem Reparaturauftrag steht ein Betrag von sage und schreibe 340 Euro.

Unterschreib endlich: Der Reparaturauftrag mit dem abgebrochenen Steckerstück, der das iPad „irreparabel“ machen sollte

Der Preis schockiert mich. Ich habe noch sehr genau im Kopf, dass ein iPad Air 2 derzeit für etwa diesen Betrag gehandelt wird und mit 128GB Speicher nicht arg viel teurer ist. Ich lehne ab, den Auftrag zu erteilen. Damit hat die Endzwanzigerin offensichtlich nicht gerechnet, aber letztlich ist es ihr auch egal.

Für 340 Euro, denke ich, kann man eine Menge pfuschen. Eine Pinzette verbiegt, ebenso zwei Nadeln, mit denen ich versuche, das abgerissene Steckerstück herauszuziehen. Ein kurzer Blick zu iFixit verrät mir, dass die Buchse zwar nicht verlötet ist und sich deshalb gut austauschen lassen müsste – dass es aber ganz und gar kein Spaß ist, ein iPad Air 2 auseinanderzunehmen. (iPad-Gehäuse erhitzen, Kleber lösen und so.) Also stochere ich auf gut Glück weiter – und schaffe es schließlich nach einer guten halben Stunde mit einem winzigen Uhrmacherschraubenzieher, das Bruchstück herauszuhebeln. iPad ans Ladekabel – läuft. Glück gehabt.

Die Moral? Nicht die übliche Geschichte von den bösen, unfähigen Computerladenstudis. Die waren zumindest tendenziell sehr hilfsbereit, und sie haben halt ihre Regeln. Trotzdem bin ich froh, mich dem Apple-Imperium nicht unterworfen und nur mit meinem Werkzeug einen kleinen Sieg erkämpft zu haben: I’m not a number, I’m a free nerd!

Und die Geschichte meiner Hassliebe zu Apple ist um eine Episode reicher.

Using an Arturia Beatstep (or something like it) to control the Matrix-1000

MIDI controllers

Hi, I just bought and upgrade a matrix 1000 to 1.20 , I saw your video on youtube where you control yours with a Beatstep Arturia.. I’d like to control mine with my key lab but I don’t know how to do that ! can you help me ?

I tried to build a template for the key lab with Arturia software (midi control center) but all button and fader on the keylab are midi cc , and if I assigne midi cc 21 for the cutoff it doesn’t work.. I don’t know how to make rnpn with Arturia controller..

If you did with the Beatstep I’m pretty sure it can work with key lab..

Clement

Hi Clement, I hope you don’t mind answering your mail in public. Using simple MIDI CCs won’t do the trick; you’ll have to use NRPN. (To be honest, I don’t know whether the Keylab can be programmed to send NRPN but like you, I am pretty confident.)

What is this NRPN thing after all?

You do know about MIDI CCs. This is one type of MIDI command where you send a controller number – 0 to 127 – followed by the value for that parameter. Quite a lot of synths assign a CC number to each and every parameter, for example the Roland JX8P synths, or my wonderful Creamware Pro-12 VA synth. The big advantage being that those synths do not only receive MIDI CC values, they also send them – when you change a parameter or switch to a different patch. A fader box attached to the synth can be made to show the settings for each individual parameters, like my Pro-12 panel for the iPad. Spoiler: The Matrix-1000 won’t do this.

The problem with MIDI CC: sometimes, 128 controllers won’t be enough, especially as quite a lot of them have pre-defined meanings. It is pretty crowded in CC-Land.

To overcome this, NPRN was defined – same idea as CC, different way to do it. The main difference being that there are not 128 possible controller numbers but 16,384 of them – and, by the way, they can send a much higher range of values; instead of 0-127, values from 0-16,383 are possible. But, another spoiler, not with the Matrix, and not with Arturia controllers, either.

You see, NRPN is not really a different MIDI command. It is a way to use the MIDI CC command to transmit a larger range of values. A full NRPN sequence is not one MIDI CC command, but four: using four designated CC controller numbers to send a more complex message.

  • CC 99 is the higher part of the NRPN controller number (the MSB).
  • CC 98 is the lower part of the NRPN controller number (the LSB).
  • CC 6 indicates the MSB part of the value: the coarse setting of the parameter.
  • CC 38 indicates the LSB part of the value: the fine setting of the parameter.

As MIDI can only transmit values from 0-127, the wider ranges for parameter numbers and values are transmitted in two parts.

How do I use this with the Matrix and Arturia?

The Matrix with V1.20 interprets NRPN as follows:

  • The NRPN controller number is the number of the parameter you wish to change. As Matrix parameter numbers are in the range of 0-98, this means that the first part of the message – CC 99, the higher part of the controller number – is always 0.
  • The NRPN value is transmitted as a coarse value – via the MSB of the value message.

So to transmit the value for the DCO MIX parameter (#20), you’ll have to set the controls in Arturia’s MIDI Control Centre to:

(fixed a mixup here 07-Mar-18, thanks Jörg!)

  • BANK MSB -> 0
  • BANK LSB -> 20 (the number of the parameter)
  • DATA ENTRY -> COARSE (transmit the value in the MSB)

Arturia MIDI Control Center screenshot

If you managed to get a grip on NPRN, you may have noticed that Arturia is actually cheating: The NPRN transmission from the Beatstep does not make use of the full range possible. But at least the Matrix won’t make use of the higher resolution anyway.

More on the Matrix-1000 with V1.20 and NRPN here.